צרו קשר: 03-7369426

נחזור אליך:
שם:
טלפון:
דוא"ל:
אמצעים ועזרים

ייעוץ הדרכה במוזיאון בית לוחמי הגטאות

18.07.2010 |

ייעוץ הדרכה למוזיאון הינו תהליך הכולל אפיון הצורך ההדרכתי, הגדרת הפתרון, פיתוח הפיתרון והכשרת צוות ההדרכה

במהלך שנת 2010 ניתן ייעוץ הדרכה למוזיאון בית לוחמי הגטאות, לאחר פניה של מנהלת מחלקת ההדרכה במוזיאון.
בית לוחמי הגטאות כולל מספר רב של חללי תצוגה ומֵיצַגים, כך שכל אחד מהם עומד בפני עצמו, ויחד עם זאת הם מקיימים שיח ביניהם.
הקושי המרכזי בהדרכה במוזיאון הוא ביצירת רצף הדרכתי בין חדרי התצוגה השונים, תוך דגש על המסר הערכי של המוזיאון, כמרכז לרוח האדם.
 
בתחילה הייתה הנחה שהמוזיאון נדרש לתוכנית הדרכה חדשה, אשר תסייע בידי המדריכים ליצור את הקשרים הרצויים, אולם במהלך ייעוץ ההדרכה התברר צורך בפתרון הדרכתי שונה.
 
ייעוץ ההדרכה כלל את השלבים הבאים:
 
 
א. אפיון הצורך ההדרכתי
בשלב הראשון התבצע על ידי הצוות הדידקטי תהליך של למידת ההדרכה במוזיאון באמצעות ביצוע תצפיות על ימי הדרכה, ובאמצעות ראיונות המדריכים.
בתום שלב זה, הובהר הצורך האמיתי של ההדרכה במוזיאון. גילינו כי צוות ההדרכה במוזיאון הינו מומחה לידע ולתוכן, וכי ההדרכות בכל אחד מחללי התצוגה נערכות על בסיס ידע מקצועי רחב. עם זאת, המרכיב החסר בהדרכה הוא יצירת רצף רעיוני בין החללים ומסר מרכזי לימי ההדרכה במוזיאון.
 
 
ב. הגדרת הפתרון ההדרכתי
ניסיוננו לימד אותנו כי הפתרון ההולם אינו תוכנית הדרכה חדשה אלא ארגון תכני ההדרכה העשירים במוזיאון על פי רעיונות מרכזיים ויצירת רצפי הדרכה על פי נושאים ומסרים שונים, כולם תחת רעיון העל של המוזיאון – מרכז  לרוח האדם.
עוד למדנו כי ניסיון ההדרכה הרב שנצבר במוזיאון לא תועד לאורך השנים וכי קיים צורך חזק ליצירת זיכרון ארגוני, ולהפיכת תורת ההדרכה של המוזיאון מתורה שבעל פה לתורה כתובה.

מודל הבניית ידע מתוך השתלמות מדריכי בית לוחמי הגיטאות

 
 
ג. הכשרת הצוות
פיתוח הפיתרון ההדרכתי הושתת כולו על הידע והניסיון של מדריכי המוזיאון, מתוך תפיסה מקצועית כי הם מומחי התוכן ומרבית הידע נמצא אצלם.
 
התהליך התבצע במסגרת ימי השתלמות לצוות ההדרכה ובאמצעות תקשורת שוטפת עם צוות ההדרכה בין ימי ההשתלמות.
התהליך הורכב מ:
1. העשרת המדריכים בנושא תהליכי למידה והבניית ידע על בסיס הרעיונות הגדולים.
2. הנחייה למיקוד התכנים המועברים במוזיאון על פי חללי תצוגות.
3. הנחייה למיקוד התכנים המועברים במוזיאון על פי מסרים רעיוניים.
4. הנחייה ליצירת רצפי הדרכה על פי נושאי על.
5. העשרת המדריכים במתודות הדרכה במוזיאון כגון: כיצד לספר סיפור.
 
 
 
 
 
 
 
ג. פיתוח הפיתרון
שיתוף הפעולה של צוות ההדרכה אפשר את יצירתו של מאגר הדרכה ממוחשב, המכיל את כלל אפשרויות ההדרכה במוזיאון. מאגר זה מהווה כלי להעשרת פעילויות ההדרכה של המדריכים ולשיתוף ידע, ומשמר את תפקידו המהותי של המדריך ביצירת קשרים בין חללי התצוגה ויצירת רצף למידה מובנה אצל קהל המבקרים.
 
יחידות המידע במאגר הן יחידות הדרכה במוזיאון, המוגדרות על ידי המסר הרעיוני, החפץ (או המוצג) המתאים במוזיאון והצעה לפעילות (מתודה) עם קהל. ראו דוגמה בחלק התחתון של עמוד המאגר להלן.
 
המאגר מאפשר איתור של יחידת הדרכה לפי שני קריטריונים:
1. חלל תצוגה – במקרה זה המאגר שולף את כל יחידות ההדרכה המתאימות לחלל התצוגה.
2. רעיון על - במקרה זה המאגר שולף את כל יחידות ההדרכה בכל בחללי התצוגה, המבטאים רעיון זה.
 
 
 
 
בנוסף, המאגר מאפשר הרכבה של תוכנית הדרכה ברצף רעיוני אחד, תוך יצירת קשר בין תחנות ההדרכה השונות. לשם כך על המדריך לבחור את רצף תחנות ההדרכה שבהן הוא עובר עם קבוצתו, והמאגר מציע לו כתשובה את הצפים הרעיוניים האפשריים לסיור שנקבע.