צרו קשר: 03-7369426

נחזור אליך:
שם:
טלפון:
דוא"ל:
23.11.2009 |

השתלמויות מורים נערכות מחוץ לבתי הספר או כהשתלמויות חדר-מורים לטיפוח הצוות. ההשתלמויות מושתתת על העשרת הידע בתחום התוכן, רכישת ידע דידקטי והתנסות מעשית.

כאנשי מקצוע נדרשים המורות והמורים להשתלמויות על בסיס קבוע, בין אם להתמחות מקצועית ובין אם להעשרה והעצמה אישית.
יש השתלמויות מורים הנערכות במסגרות שונות מחוץ לבתי הספר, ויש השתלמויות חדר-מורים, הנערכות בתוך בית הספר כחלק מטיפוח הצוות.
בצוות הדידקטי אנו מאמינים שאותם עקרונות הוראה-למידה שנכונים לתלמידים, נכונים גם למורים. הכוונה בעיקר לחשיבותה של ההתנסות כשלב הכרחי בקליטת המידע החדש, ולהבעה ולשימוש בידע הנלמד, לצורך חיזוק ושימור הידע החדש.
 
על כן השתלמות מורים מושתתת על שלושה יסודות:
העשרת הידע בתחום התוכן הרלוונטי; רכישת ידע דידקטי - כיצד להעביר את התכנים לתלמידים; והתנסות מעשית ויצירה כמרכיב הכרחי בתהליך הלמידה.
 
המפתח לתכנון השתלמות מורים הוא במיזוג בין מומחה התוכן לבין המומחה הדידקטי. כלומר, ללמוד מה שצריך לדעת, ובמקביל ללמוד מה שצריך לדעת לעשות, כדי להעביר את הידע בכיתות.
 
בדרך כלל, פיתוח השתלמות מורים כולל את השלבים הבאים:
1. ניתוח הצרכים וההיקפים הנדרשים.
2. ניתוח התוכן והגדרת רעיון מרכזי להעברה.
3. תהליך תכנון משותף של ההשתלמות – תכנים ומתודות.
4. פיתוח מערכי השיעור ובחירת מרצים מתאימים.
5. הנחיית ההשתלמות.
6. הערכה ומשוב.
 
דוגמאות של השתלמויות מורים שפותחו בצוות הדידקטי:
1. נבחרת המאה, השתלמויות מורים להפעלת ערכת הדרכה לבית הספר – תיעוד תולדות בית הספר, במלאת מאה שנים להיווסדה של הסתדרות המורים. בהזמנת הסתדרות המורים בישראל, 2003.
2. מעשי ראשונים מסד לעתיד, השתלמויות מורים להפעלת תוכנית לימודי מורשת תרבות ישראל לתלמידי חטיבות הביניים. בהזמנת המועצה לשימור מבנים ואתרי התיישבות בשיתוף המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, 2004.
3. השתלמות חדרי מורים: הוראה ולמידה בחוץ, שלוש שנות ליווי, מדריך למנחה ההשתלמות. בשיתוף מינהלת הטיולים במשרד החינוך, 2006.
4. השתלמות חדר מורים: הוראה ולמידה בחוץ, השתלמות מנחים. בשיתוף מינהלת הטיולים במשרד החינוך, 2007.